Біологія 11 клас







Контрольна робота з біології № 2  (екологія)

І рівень

Вибрати варіант відповіді  ( 0. 5 б).

1. Стан біосфери , за яким визначальним чинником стає розумова діяльність і праця людини, вивчає наука:

а) екосистемологія; б) ноосферологія; в) біосферологія; г) аутекологія.

2. Назвіть ученого, який розробив учення про ноосферу:

а) Е Леруа;         б) П. Тейяр-Шарден; в) Е. Зюс; г)  В. Вернадський.

3 . Класично екологiя вивчає:

а)  зв'язки органiзмiв мiж собою i навколишнiм середовищем;  б) рiзноманiтнiсть тварин i рослин; в) iнфекцiйнi захворювання людей i тварин;   г) рослиннi угруповання континентiв.               

4.До первинної сукцесії відносять:

а) обростання скель мохами та лишайниками; б) заростання піщаних дюн травою; в) заболочування луки; г) утворення лісу на місці виливу лави.   

5. Продуцентами вловлюється доля сонячної енергії:

а) 23%; б) 1%; в) 34%; г) 42%.

6. Ряд взаємопов’язаних видів, з яких кожен попередній вид є їжею для наступного:

а) харчовий ланцюг;  б) піраміда чисельності;   в) харчова сітка;     г) харчовий рівень.   

 ІІ рівень

Продовжити речення( 0. 5 б).

7.Продуценти це…

8. Демекологія вивчає…

9.Поняття та основне вчення про біосферу розробив…

 10. Автор вчення про екосистеми  

 11.Ноосфера це…

12. Льодяна географічна оболонка Землі це… 

 ІІІ рівень
Встановити взаємозв’язки між поняттями: (1.5 б.
13.

14.



IVрівень
Розв’язати  задачу (3 б.)

Контрольна робота №1 за І семестр    

       « Основи еволюційного вчення"

І рівень

 Оберіть правильну відповідь(0,5 б.):

1.Елементарною еволюційною одиницею є:

а)популяція; б)вид; в)організм.

2.Природний добір, який працює в стабільних екологічних умовах- це:

 а)рушійний; б)дизруптивний; в) стабілізуючий .

3.Рушійною силою еволюції є:

а)спадковість; б)мінливість; в) боротьба за існування; г)природний  добір. 

4.   Органи  різного походження, які виконують однакову функцію:

а) гомологічні;   б)аналогічні;в)рудиментарні; г)атавістичні .              

5.)Приклади  рудиментів  у людини:         

 а)наявність хвоста; б)апендикс; в)густе волосся на всьому тілі; г)розвиток додаткових пар молочних залоз .

6.Групи організмів, які знаходяться в стані біологічного  регресу:       

 а) молюски ; б) плауни; в)комахи;  г)покритонасінні.

ІІ рівень

Дайте означення (0,5 б.):

7.Эволюція по Ламарку – це …

8.Эволюція по  Дарвіну – це …

 9.Мікроеволюція – це …

10.Макроеволюція - це…

11.Біологічний прогрес –це...

12.Біологічний регрес –це...

ІІІ рівень

 Встановіть відповідність між поняттями та їх визначенням(1 б.):

13

                            14

15


IV Рівень

Напишіть повну відповідь(3 б.) :

16                   

     І варіант. Назвіть основні положення синтетичної теорії еволюції.  

         ІІваріант. Назвіть основні етапи   появи й розвитку життя.



 


Біологічна безпека


Всеосвіта › Перейти на сторінку документа




Узагальнення: Застосування результатів біологічних досліджень:

Тест для самоконтролю  "Застосування результатів біологічних досліджень"

       https://naurok.com.ua/test/start/389423


Мої  любі     учні!  Будласка, виконану  контрольну роботу перешліть мені на електронну адресу  : vira_andr@ukr. net

Як варіант, той хто не зможе  роботу переслать, може здати її разом з зошитом. 

      Для одержання  річної оцінки   ви маєте здати контрольну і зошит з виконаними роботами. Чекаю на них у четвер і пятницю 21-22 травня, з 9 до 12 години ранку. Знайдіть можливість їх доставити   особисто чи передати будь-ким . Чекаю...






ВсеосвітаПерейти на сторінку документа

Перегляньте  навчальні матеріали :


Біотехнологія


Складіть опорний конспект за  текстовими матеріалами:



 Навчальні   відеоматеріали та презентації для перегляду і осмислення:










Генна інженрерія людини
Генна інженерія

Матеріали для створення опорного конспекту






Перегляньте презентацію та відеоматеріали:


ВсеосвітаПерейти на сторінку документа
Вчення Вавилова
Центри походження культурних рослин

     Зробіть опорний конспект до  вивченої теми за  текстовими матеріалами розміщеними  нижче:






  Пройдіть тестування за посиланням:

 https://naurok.com.ua/test/start/304394





1.Перегляньте відеоматеріали уроку.

ВсеосвітаПерейти на сторінку документа
Методи селекції







2.Опрацюйте текстовий матеріал.






3. Ознайомтесь з методами штучного добору та гібридизації і зробіть опорний копспект.



 4.Створіть  презентації на тему "Гетерозис та його генетичні основи" (не менше 10 слайдів, текст відформатований,  візуалізація конгруентна до тексту)
1в. Гетерозис рослин.
2в.Гетерозис тварин.
Успіхів!


1.Перегляньте відеоматеріали уроку





2.Попрацюйте над опорним конспектом.



            3.Ознайомтесь  з внеском вітчизняних вчених в досягнення селекції.












1.Перегляньте матеріали презентації, натиснувши на гіперпосилання  внизу.
  Екологічне мислення

2. Ознайомтесь з правилами екологічної культури










Все у ваших руках, вибір за вами !

3.Напишіть коротке ессе, що означає  особисто дл вас мислити екологічно.




1.Ознайомтесь з матеріалами  презентації та відео:
ВсеосвітаПерейти на сторінку документа
Конйепція сталого розвитку






2.Матеріал для складання опорного конспекту


3.Дайте відповіді на запитання:

1Що означає сталий розвиток?
2.Які основні принципи концепції сталого розвитку?
3.Які цілі сталого розвитку? Як при цьому поєднуються економічна, природоохоронна і соціальні складові?
4.Які основні принципи природокористування в  в контексті сталого розвитку?
5.Зробіть висновок про необхідність запровадження принципів сталого розвитку та раціонального природокористування.






1.Перегляньте презентацію  :  

2.Перегляньте відео:"Сторінками червоної книги"


2. Ознайомтеся з видами рослин і тварин занесеними до "Червоної книги України"


3.Ознайомтесь з "Чорним списком" зниклих видів України за посиланням:

ЇХ ВЖЕ НЕМАЄ В УКРАЇНІ: ЧОРНИЙ СПИСОК

Випишіть ці види в зошит:
 http://shatsk-sch1-bibl.volyn.sch.in.ua/chitachevi/yak_nas_znajti/ooo/chornij_spisok/


4.Перегляньте фільм про вимерлих тварин планети, потім впізнайте їх на малюнках і  теж запишіть у зошит.




 5.Дати відповіть у зошиті  на питання для чого створена і що містить "Зелена Книга" України.


Екополітика України




1.Перегляньте презентацію:

2.Перегляньте відеоурок:

 

3.Опрацюйте  інформацію  за посиланням:

Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року





4.Зробіть  опорний конспект  використовуюяи інформацію, подану нижче та  у параграфі 41 вашого підручника.


5.Складіть перелік природоохоронних територі нашого району !!!




Давайте попрацюємо знову...

Опрацюйте теоретичний матеріал:

БІОРОЗМАЇТТЯ: ВИКЛИК ХХІ СТОРІЧЧЯ

ЦІННІСТЬ БІОРІЗНОМАНІТТЯ

КОМУ ВИГОДА ВІД БІОРІЗНОМАНІТТЯ?

БІОРІЗНОМАНІТТЯ НАД ПРІРВОЮ ЦИВІЛІЗАЦІЇ

ВІД БІОРІЗНОМАНІТТЯ ДО ПРОЦВІТАННЯ

Перегляньте відео «Біорізноманіття та зникнення видів» :


Зробіть опрний конс пект на тему "Проблеми акліматизації та  реакліматизації видів."

Базові поняття можна знайти  за QR-кодами

1.Акліматизація :

2.Рекліматизація

РЕАКЛІМАТИЗАЦІЯ — штучне розведення або повернення в будь-яку місцевість раніше зниклого там виду тварини чи рослини. Р. відбувається успішно, якщо умови середовища не зазнавали істотних змін або якщо природно чи завдяки людині вони стають такими, які були в цій місцевості під час існування виду ( наприклад:відновлення чисельності, первинного ареалу зубрів у лісах Європи і Кавказу, бобрів, оленів)
3.Флористичне районування

4.Фауністичне   районування 

Опрацюйте  відповідний параграф підручника.Підготуйте презентацію "Зникаючі і рідкісні види тварин і рослин"

Посміхніться

В українському селі живе страус, на призвісько Жужа, який  знає команду "Фас"



Шановні мої одинадцятикласники, тут ви знайдете матеріали до уроку. Опрацюйте їх, виконайте завдання та зробіть опорний конспект.

https://osvita.ua/vnz/reports/ecology/21060/

Опрацюйте матеріал за даним посиланням  на тему:

"Антропогенний вплив на біорізноманіття: сутність проблеми та шляхи її вирішення".

Складіть  опорний конспект  по двох пунктах:

1.Причини   зменшення генетичного біорізноманіття повязані з діяльністю людини в біосфері.
2. Шляхи  припинення збіднення генетичного біорізноманіття.

Перегляньте презентацію:



Виконайте практичну роботу в  робочому зошиті:


Сделано на Padlet


 https://www.sutori.com/story/--rGB4C8L4fSoR2YspjFijCm1P

Друзі , оце ваша контрольна робота !

Підсумкова контрольна робота 

з  курсу «Біологія та екологія» 11 клас,    

                   І семестр (2019)







І рівень  


Вибрати одну правильну відповідь ( 0.5 б.)

1.Наука що вивчає еволюційні адаптації називаеться :

а)адаптологія; б)еволюційне вчення;  в) хронобіологія.

2.Загальна властивість усіх біосистем щодо формування й розвитку нових біологічних ознак відповідно до змін умов навколишнього середовища:

а) адаптації; б) мутації; в) адаптогенез.

3.Яка стратегія  належить до активного шляху адаптацій:

а) міграції; б) анабіоз; г) подолання.

4. Спільне та взаємне пристосування організмів до зміни життєвих умов:а) адаптація; б)симбіоз; в)коадаптація.

5.Вчений, що  заклав основи теорії адаптації організму людини:

а) Г. Сельє;  б)Ю. Жофань; г) Е.Алерт.

6.Наука, що вивчає умови виникнення, природу, закономірності та значення біологічних ритмів :

а) геронтологія; б) хронобіологія; в)екологія; г)кріобіологія. 

7.Регулярні  кількісні та якісні зміни життєвих процесів, що відбуваються на всіх рівнях життя:
а) адаптації;  б) біритми; в) періодизації.

8.Вчений, який  вперше описав біоритми:

а) Гуфелянд ;   б) де Меран;    в)Чижевський.

9.Пристосувальний механізм, що забезпечує здатність живих організмів орієнтуватися у часі:

а) біоритми;   б) фотоперіодизм;    в) біологічний годинник.

10. Люди, які рано лягають спати, увечері відчуваючи сонливість:
а) «сови»;б) «голуби»; в) «жайворонки».

11. Реакція організму на сезонні зміни тривалості дня:

а) фотоперіодизм; б) біоритми; біологічний  годинник.

12.  Початок розмноження у   тварин в  умовах помірно-континентального клімату залежить від   : 

а)   настання  тепла; б) приходу  весни; г) тривалості  світлового дня.

ІІ рівень

 Завдання на встановленняязків(1 б.)

 

  1.   Встановіть     взаємозв’язок    між    рівнями    захисних   реакцій організму 
 хазяїна на оселення в ньому паразитів та їх конкретними проявами.

 2.Встановіть відповідність між видами фотоперіодизму та рослинами, які     належать до них:

3.Встановіть взаємозв’язок між біоритмами та  їх проявами :

ІІІ рівень (1.5 б.)

                         1)

1.організменна;2.популяційна;3.видова; 4.екосистемна;5.тканинна; 6)клітинна.  

                                                    2)

1. фзіологічна; 2. біохімічна; 3. морфологічна; 4. поведінкова



 IV  рівень ( 3 б.)

 Наведіть приклади адаптацiій органiзму   людини до змiни умов навколишнього середовища та посність їх  фізіологічний механізм  (наприклад житя на півночі, високо в горах, в умовах   невагомості,  мегаполісу, в умовах пустелі і т. ін.).
   


Контрольна робота з теми :"ЕКОЛОГІЯ"



Підсумкова контрольна робота  з екології  за ІІ семестр
                                 ( перший варіант)
I рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала).
Виберіть якомога конкретнішу відповідь:

1.Основою угруповання ссавців  є:
а) родина ;  б)колонія; в)стадо.
2.Ділянка поверхні землі з більш-менш однотипними умовами існування:
а)ареал; б)екологічна ніша; в)біотоп.
3. Гетеротрофні   організми, що одержують енергію за рахунок споживання готової органічної речовини.
а) продуценти; б) редуценти; в) консументи.
Рослини, що зростають у помірно зволожених місцях існування.
а)ксерофіти; б)мезофіти; в)гідрофіти.
5.Сукупність дрібних організмів, що живуть у товщі води у завислому стані та не можуть активно протистояти  течії:
а) планктон; б)нектон; б)  нейстон.
6 Світлолюбні рослини:
а)галофіти; б)геліофіти; в)гігрофіти.

II рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)

Вибрати 3 вірних твердження.
1.Різновиди коменсалізму: нахлібництво і квартиранство
2.. Вовк – це консумент  І порядку.
3. Термін «екосистема ввів» А.Тенслі
4.Сосновий ліс – це біогеоценоз..
5.Співіснування зайця і  вовка – це мутуалізм.
6. Термін «біосфера» ввів  Э.  Зюсс .

III рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)



                        
                                         1. Який екологічний закон унаочнює даний малюнок?
                                             Поясніть.

2.Встановити відповідність між поняттями і термінами:
1.Теплокровні  тварини, які в процесі еволюції набули здатності до терморегуляції  

2.Організми  здатні витримувати коливання екологічного фактора у широких межах .

3.Головна функціональна одиниця в екології, єдиний природний комплекс, утворений живими організмами та середовищем існування, у якому живі та неживі компоненти пов'язані між собою обміном речовин, енергією та інформацією.
А.Екосистема; Б. Гомойотермні ; В.Еврибіонти

IV рівень (правильне розв’язання обох завдань  оцінюється в 3 бали)
         
1.Завдання творчого характеру ( дайте розгорнену відповідь):
Сформулюйте правило екологічної піраміди. Яка біологічна основа цієї закономірності?

2. Розвяжіть задачу.  Біомаса сухого сіна з 1 м2  луки становить 0.2 кг  . Використовуючи ланцюг живлення: рослини — корова — людина, розрахуйте скільки гектарів луки необхідно для того, щоб прогодувати людину масою 65 кг (70 % води).



 Підсумкова контрольна роботаз екології  за ІІ семестр
                                        ( другий варіант)
I рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала)
Виберіть якомога конкретнішу відповідь:
1. Органічні речовини з неорганічних утворюють:
а) продуценти; б) редуценти; в) консументи.
2.   Групове поселення осілих тварин
   а)зграя; б)колонія; в)стадо.
3.Територія в межах якої   певний  вид зустрічається на земній поверхні.
  а)ареал; б)екологічна ніша; в)біотоп.
4. Рослини посушливих місцеперебувань
а)ксерофіти; б)мезофіти; в)гідрофіти.
5.Донні організми:
а) планктон; б)нектон; б) бентос.
6.Організми, що  витримують значні коливання температури
 а) стенотермні;  б)евритермні; )оліготермні.

II рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал )
 Вибрати 3 вірних твердження:
 1.Співіснування  рака самітника і актинії – це мутуалізм.
 2. Людина – це абіотичний екологічний чинник.
 3. Поняття ноосфера – ввів Вернадський.
 4. Чисельність популяцій – це середня кількість особин на одиниці площі чи об’єму.
 5. Стадо -це тимчасове об'єднання тварин, які виявляють біологічно корисну організованість дій.
6.Поняття біогеоценоз ввів  В.Сукачов.

 III рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал)

                                                     1. Яке екологічне явище унаочнює даний                     малюнок? Поясніть його суть.
                                                                          
 2.Встановити відповідність між поняттями і термінами:
1. Сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють певну ділянку суші або водоймища і характеризуються певними відносинами як між собою, так і з абіотичними факторами середовища.
 2. Холоднокровні  тварини, температура тіла яких змінюється при зміні температури навколишнього середовища   плазуни).
3. Біологічні види з малою пристосовуваністю до змін навколишнього середовища
 А. Пойкілотермні ;  Б. Стенобіонти ;  В.Біоценоз

IV рівень (правильне розв’язання обох  завданнь  оцінюється в 3  бали)

Завдання творчого характеру ( дайте розгорнену відповідь):
1.     Сформулюйте закон оптимуму.  Що таке межа витривалості?



2.Розвяжіть задачу:  Користуючись правилом екологічної піраміди визначити, яка площа (в га) біоценозу може прогодувати одну особину останньої ланки в ланцюгу живлення: - планктон – риба - тюлень (300 кг) Із вказаної у дужках маси 60% становить вода.   Суха біомаса планктону з 1 м2 становить0. 6  кг за рік.



Життєвий цикл рослин і тварин


  Регуляція ембріонального розвитку




Практична робота №3: « Ембріогенез хордових»
     Ембріональний розвиток включає в себе  такі стадії: зигота, дроблення зиготи, бластуляція, гаструляція та нейруляція, як початкова стадія  гістогенезу та органогенезу.
Процес розвитку безупинний, і одна його стадія непомітно переходить в наступну. Зародкові листки (ектодерма, ентодерма та мезодерма) набувають певної просторової організації, яка служить підготовкою до органогенезу.
Ембріональний розвиток завершується народженням нової особини в результаті вилуплення із яйця, або виходу з тіла матері. Розвиток та ускладнення органів тривають і в постембріональний період.

Мета:  Закріпити знання про онтогенез. Вивчити основні стадії ембріогенезу  хордових та їх особливості на прикладі ланцетника.

Обладнання  і матеріали:   малюнки різних етапів розвитку ланцетника та інет-ресурси.
                                              
                                    Хід роботи
1. Використовуючи  запропоновані малюнки   та переглянувши відео,   простежте  етапи дроблення зиготи,   утворення бластули, гаструли та   нейрули  хордових.

2. Замалюйте відповідні стадії,   зробіть підписи, та коротко опишіть процеси, що відбуваються на  кожній із стадій.






3.  Заповнити таблицю   « Гістогенез та органогенез хордових».  


4. Дайте відповідь на запитання, що таке морула і які її особливості.

5. Зробіть висновок  щодо здобутих знань.

                                              Відео до роботи  











Практична робота № 3 «Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої»

Мета: Вивчити статистичні закономірності модифікаційної мінливості, навчитися оцінювати характер мінливості досліджуваної ознаки, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву.

Обладнання і матеріали: гербарні зразки рослин, листки, лінійки .

Хід роботи
Дати відповідь на запитання:

1. Що таке  варіаційний ряд?

2. Що таке варіаційна крива?

3. Що таке середня величина модифікаційної мінливості?

Виконати завдання:


1.Вибрати не менш як 20 рослин одного виду (або їхніх частин) за певними ознаками (наприклад, кількість темних плям на білих насінинах квасолі).  Побудувати варіаційний ряд.




2. Підрахувати кількість обраних показників (довжина листів)у кожній з рослин і занести одержані дані в таблицю, де відзначити частоту зустріваності кожного з цифрових значень цих показників та середню величину ознаки.







3. Побудувати на підставі одержаних результатів варіаційний ряд і варіаційну криву: на осі абсцис відкласти варіанти (V), а на осі ординат - частоти прояву певних чисельних (кількісних) показників певної ознаки (P)

4. Визначити середню  величину модифікаційної мінливості   за формулою:




 ДЕ :    Розмір листових пластинок – варіанта (V).
           Частота вияву ознаки – Р.
      Загальна кількість листових пластинок – n (20 шт.) Визначимо середню        величину ознаки (М) за формулою:




5.Зробити висновок до роботи: що таке модифікаційна мінливість та які її причини.



План семінарського заняття на тему:  «Генетика людини»

1. Генетика людини (антропогенетика) як   наука :
а)Людина, як об’єкт генетичних досліджень .
б)Становлення генетики людини як науки .
в)Геном людини.
2.Методи вивчення генетики людини   (Популяційний метод;  Генеалогічний метод; Близнюковий метод; Метод прийомних дітей; Цитогенетичні методи; Біохімічні методи;  Молекулярно-генетичний метод).
3.Генні хвороби :
а)Аутосомні (домінантні рецесивні) патології.
б)Патології, зчеплені зі статтю . Мітохондріальні хвороби .
4.Хромосомні хвороби
а)Хромосомні аберації.  
б)Хвороби зв’язані з  порушенням кількості аутосом.
в)Хвороби зв’язані з  порушенням кількості статевих хромосом .
5.Спадкові хвороби з некласичним типом успадкування
 а)Хвороби імпринтингу.  
б)Хвороби експансії.
6. Медична генетика як наука і  галузь охорони здоров’я Медико-генетичне консультування.
7.Профілактика спадкових патологій (Соціальні та медичні аспекти спадкових патологій;Загальні принципи профілактики спадкових патологій;)

Інформаційні  ресурси










Для підготовки до уроку перегляньте матеріали на віртуальній дошці.

                                         PadletCreated with Padlet
Презентация Початкові етапи еволюції органічного світу
Смотреть еще презентации из раздела Биология
Презентация
Смотреть еще презентации из раздела Медицина


Психологія тести



План семінарського заняття на тему:
 « СТЕ та альтернативні еволюційні гіпотези (постулати та нерозв’язані проблеми)»
 1.Синтетична теорія еволюції (неодарвінізм) та її дискутивні питання:
а)природний добір як головна рушійна сила еволюції;
б)видоутворення як  ключова ланка еволюційного процесу.

2.Альтернативні сучасні еволюційні гіпотези:
 а)Неокраціонізм
б)Епігенез
в)Сальтаціонізм
г)Неокатастрофізм
 д) Гіпотеза детермінізму на молекулярному рівні
е) https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSyVQF9fmuQwUusuWdFcks41IpZxR4d4BUODTcmijGS01dlGuAbkiMrpODnpVNWZ7mkCq0oUuiAdRer/pub?start=false&loop=false&delayms=3000Теорія нейтральності генетичних змін
ж) Теорія перерваної рівноваги  Гулда


Сделано на Padlet
evolyucynih-poglyadv.html">http://narodna-osvita.com.ua/391-suchasn-uyavlennya-pro-faktori-evolyucyi-sintez-ekologyi-ta-evolyucynih-poglyadv.html

Додаткові посилання:











9 коментарів:

  1. Синтетична теорія еволюції (неодарвінізм) та її дискутивні питання

    ВідповістиВидалити
  2. Альтернативні сучасні еволюційні гіпотези

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ігорь, вибери будласка з другого питання якийсь один підпункт. Бо то загальна тема, а вибирати потрібно конкретні гіпотези позначені буквами...

      Видалити
  3. Відповіді
    1. Макс, гіпотеза панспермії- це гіпотеза виникнення живого, а у нас семінар по еволюційних гіпотезах, тобто вже по розвитку живого. Вибери тему з поданих у плані, будласка...

      Видалити
  4. https://docs.google.com/presentation/d/1mGc_jqn8oQ97Pl1m6zfcdtr5PkGa-iEasOqs_DlZAWo/edit?usp=sharing
    Обрав тему ортогенез, якщо не підходить - зроблю іншу

    ВідповістиВидалити
  5. Вдячна. Велика кропітка робота.

    ВідповістиВидалити