Біологія 10 клас






















 

Домашнє завдання:  Опрацюйте  матеріал у підручнику   § 33 та матеріали   презентацій  та ивиконайте практичну роботу.



Презентація "Закономірності мінливості"

  




Домашнє завдання:  Опрацюйте  матеріал у підручнику   § 30 та матеріали   презентацій  та  складіть сві родовід   по  гену кольору очей.

Презентація "Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини"
















Презентація "Сучасні молекулярно-генетичні методи дослідження спадковосты людини



Домашнє завдання:  Опрацюйте  матеріали   презентацій  і  пройдыть тест 








Домашнє завдання:  Опрацюйте  матеріали   презентаці  і  заповніть таблицю 

  
Презентація №1 "Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини"



Заповнить таблицю:















Ваша контрольна робота


Ваша презентація по метаболізму
  

       Це ваш тест


Тест "Метаболізм"




 Домашнє завдання: За матеріалом   презентації  допрацюйте    опорний конспект. 







 Домашнє завдання:

§

 13, 14.Ознайомитись з матеріалом підручника, презентацій та таблиць. Створіть опорний конспект.  Приділіть увагу гіпотезам походження еукаріот .Пройдіть контрольний тест.













 









 Д/З: § 12, ознайомитись з матеріалом підручника, замалювати будову вірусної клітини.Скласти опорний конспект по темі "Бактерії".
Посилання на презентацію "Бактерії "  
Увага ! Це стимульний матеріал для роботи над опорним конспектом:



 Д/З §8, сторінка 35; ознайомтесь з прикладами пріонних хвороб за презентацією і виконайте письмові завдання:

1.Зробити запис в зошит. До схеми додати приклади захворювань, які спричиняються віроїдами і  пріонами.




Так   працює пріон

        Тут знаходиться презентація з допомогою якої ви маєте опрацювати матеріал самостійно !!!  

2. Виконайте  самостійну роботу










Домашнє завдання по темі : "Віруси"
Всі парагафи про віруси  доопрацювати.Нижче   я даю вам алгоритмізований матеріал про віруси, над яким вам теж потрібно попрацювати і в плані удосконалення опорного конспекту і  також в плані  успішного вирішення текстового завдання. Тест створений спеціально для вас і буде активним до недільного вечора. На канікулах у визначений мною день приносите конспекти з усіма завданнями до школи ... До зустрічі...  




Шановні , ось ваш тест

 Віруси





Домашнє завдання по темі : "Віруси"
Вивчити папаграфи 9,11 .Підготуватись до семінарського заняття.

         

Посилання на презентацію




ВсеосвітаПерейти на сторінку документа



Домашнє завдання по темі
 "Сучасні концепції та критерії виду"
Опрацювати матеріал підручника  § 7,  переглянуть  презентацію про екологічну характеристику виду, зробити по ній опорний конспект та  виконати  лабараторну роботу: 


 
 
                                      Домашнє завдання по темі:
"Принципи наукової класифікації організмів"
1.Опрацювать § 5,6, підручника, ознайомитись з  додатковім матеріалом та перегляеути відеопрезентацію.



2,Виконати  завдання :

Відеопрезентація

3. Записати і замалювати в в зошит  види філетичних груп:



Домашнє завдання  з теми  "Стратегія сталого розвитку природи і суспільства":


1.Опацюйте   § 4 підручника і   повтрити матеріал за презентацією:


2.Виконайте   письмове домашнє завдання:




3. Пройдіть контрольний тест за посиланням:

                                                                (клікніть    назву)



Дорогенькі мої  діти , в цьому навчальному році ваші  домашні завдання, матеріал для повторенння і тестового контролю знань ви будете знаходити тут, на вашій сторінці, з поясненнями і вказівками.

 Отож почнемо:

Опрацювати  параграфи 1,3 вашого підручника,  з  стимульного матеріалу поданого нижче, запишіть в зошит, що таке "життя" і які його фундаментальні властивості. Ознайомтеся з визначенням   поняття    життя,  даними різними вченими і поміркуйте над аксіомами для розуміння його суті, на уроці  обговоримо це разом. Нижче, діти які не були на уроці, знайдуть презентацію, з допомогою, якої було візуалізоване наше вступне заняття. Працюйте з приємністю, знайдіть в собі філософа :)))








Геноміка Біоетика

Основи біологічної етики

Мої шановні учні!  Будласка
, виконану  контрольну роботу перешліть мені на електронну адресу  : vira_andr@ukr. net

Як варіант, той хто не зможе  роботу переслать, може здати її разом з зошитом. 

      Для одержання  річної оцінки   ви маєте здати контрольну і зошит з виконаними роботами. Чекаю на них у четвер і п'ятницю 21-22 травня, з 9 до 12 години ранку. Знайдіть можливість їх доставити   особисто чи передати будь-ким . Чекаю...





 Підсумкова  контрольна робота з біології та екології   2 семестр

І рівень   ( по 0,5 бали за кожну правильну відповідь, загальна кількість балів - 3) 

Виберіть правильну відповідь:
1. Мутації, які не проявляються у гомозигот:  а) домінантні ; б) рецесивні; в)  мітохондріальні.
2. Зміни у структурі хромосом : а) генні мутації ; б)геномні  мутації;  в) хромосомні мутації.
3.Метод діагностики генетичних звороб при якому вивчають візерунки на  пальцях рук та ніг : а)  генеалогія ; б)дерматогліфика; в) секвенування.
4.  Генетика людини, яка вивчає структуру її генофонду : а) популяційна ; б)медична ; в) екологічна   .
5. Основним методом діагностування вірусних інфекцій є:  а)метод каріотипування  б) метод спектроскопії в)метод ПЛР .
6.Генетичний вантаж популяції людини   : а)приводить до виродження  ; б) збільшує адаптивні можливості; в)  зменшує  фенотипову різноманітність. 
    ІІ   рівень ( по 0,5 бали за кожну правильну відповідь, загальна кількість балів - 3) 

        Продовжіть  речення: 

1        1.Стійкі і неспррямовані зміни в геномі це_____.
2        2.Сукупність ознак повного набору хромосом, що   притаманна клітинам організму,   або біологічного виду це_____.
3        3.Заходи за допомогою яких відстежують виникнення і поширення спадкових патологій______.
4        4. Розділ загальної генетики, який вивчає  спадкові хворобии людини_____.

5       5.Визначення послідовності   нуклеотидів чи амінокислот у   ланцюгу біополімера  називається _____  . 
        6. Пренататальне дослідження спадкових захворювань це 

ІІІ рівень  ( по   1   балу за кожну правильну відповідь, загальна кількість балів - 3) 

     .1..Встановіть відповідність між назвами спадкових хвороб та порушеннями, що їх викликають: 


р    2.Співвіднесіть спадкову хворобу  з  її кваліфікаційною групою:

             3.Співвіднесіть  аномалію організму з спадковою хворобою:  

2   
      IV рівень (по 1,5 бали за кожну правильну відповідь, загальна кількість балів-3) 

У    1. Установіть послідовність етапів ПЛР (полімерно ланцюгової реакції):

1.Ідентифікація  фрагментів ДНК; 2.Ампліфікація фрагментів; 3.Отримання зразків ДНК; 4. Звязування  з радіоактивними зондами ; 5. Виділення ДНК та рестрикція фрагмента;  6.Електрофарез фрагментів ДНК.

2. Розвяжіть задачу:
 Відомо що в певній популяції люди з прирослою мочкою вуха  складають 36%.Розрахуйте частоту зустріваності домінантного  алеля вільних мочок (А)  вуха і рецесивного алеля прирослих (а )  мочок вуха, використовуючи закон Харді_Вайнберга.

         Успіхів!


1.Перегляньте відеоматеріали та презентації  з навчальною інформацією.





МГК

Спадкові хвороби людини.Медико-генетичне консультування.

2.Текст для створення опорного конспекту






1. Перегляньте   відеоматеріали до уроку




Популяційна генетика людини



2.Матеріали для  створення  опорного конспекту


3.Розвяжіть задачі ( не менше 3-х за вибором, зразки алгоритмів розвязку  - у презентації).



Перегляньте навчальний матеріал  відеоуроків та презентацію:





https://naurok.com.ua/test/start/194648
ВсеосвітаПерейти на сторінку документа
Антимутагени

Перенесіть матеріал до зошита



Пройдіть тест для самоконтролю:

https://naurok.com.ua/test/start/194648

                                                         


Виконайте практичну роботу:

Розвязування задач на визначення мутацій



1.Ознайомтесь з матеріалами презентації "Мінливість у людини "за посиланням:


http://www.myshared.ru/slide/1162754/

2.Перегляньте відеоматеріали відеоуроку та відео про  мутації людського організму:





3.Виконайте лабораторну роботу:

Лабораторна робота на тему «Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості людини»  
 Мета: вивчити статистичні закономірності модифікаційної мінливості; навчитися оцінювати характер мінливості досліджуваної ознаки, будувати варіаційний ряд і варіаційну криву та обчислювати середню величину модифікаційної мінливості.
Хід роботи
            Для проведення даної роботи нам потрібно було б виміряти  ознаку — зріст   кожного учня вашого класу ( але в умовах карантину для роботи можна скористатися також готовими статистичними даними, учнів 11 класу, які цю роботу  робили в минулому році :))).


Складання варіаційного ряду:
1.Визначте  варіанти мінливості ознаки.
Для формування меж варіантів ознаки  потрібно визначити  “крок” - різницю між середніми значеннями сусідніх варіантів. У нашій роботі (виберемо 1 см, матимемо 10 варіантів (v): від 163  до  17 0 см  .

2.Визначте  частоту зустріваності  варіантів.
 Для визначення   частоти   зустріваності (р) кожного варіанта ознаки, підрахуйте кількість  учнів з  відповідною величиною росту.  

3. Складіть  варіаційний ряд.
Варіант
(v, см)
 162
163
164
165
166
167
168
169
170
 Частота
     (р)
1
2
3
 4
 5
 4
3
1
1

 4.Визначте    об'єм вибірки ( загальну кількість об'єктів) ,  це буде число  n.

5.Побудуйте  варіаційну  криву.
Для цього на осі абсцис  відкладіть  розмір ознаки(v  ).   У нашому випадку зріст учня  у зростаючому порядку, а на осі ординат - частоту зустріваності особин з такою ознакою (р),  з’єднавши точки перетину ви дістанете варіаційну криву.

6.Визначте середню величину мінливості ознаки.
 Для характеристики мінливості ознаки обчисліть її середню величину  М за формулою M=   , де    Σ-знак суми;    n- загальна кількість досліджених особин у варіаційному ряду, v - варіанта (розмір ознаки), p-частота зустріваності даної ознаки.
(Зауважте, що  середня величина ознаки вирахуваної за формулою, повинна співпвдати з  нею на побудованому вами графіку. Тоді робота буде виконана правильно).
7.Визначте розмах мінливості  за нормою реакції.
Норма реакції це межі модифікаційної мінливості.Норма реакції визначається генотипом.
Норму  реакції визначають за варіаційним рядом і варіаційною кривою, які показують    що норма реакції має певні межі. Зріст учнів перебуває в межах від 162 до 170 см   Найбільша кількість варіант припадає на середнє значення ознаки — 166 см.
Розмах мінливості визначається як різниця найбільшої і найменшої  величини ознаки.
8.Зробіть висновок про причини модифікаційної мінливості даної ознаки.





У рок  2 . Цитоплазматична (позахромосомна )спадковість у людини 

2.Ознайомтесь з матеріалами уроку 2.









Урок  1.Моногенне   та полігенне успадкування ознак у людини

1. Ознайомтесь з матеріалами уроку 1.



Типи успадкування у людини

методи молекулярної генетики

1.Перегляньте презентації.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasniy-stan-doslidzhen-genomu-lyudini-106472.html

2.Перегляньте відео.





3.Випишіть у зошит  молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини з першої презентації, я її створила спеціально для вас.


 Відео про ПЛР

4. Інформація про ПЛР –полімеразно- ланцюгову реакцію  майже для кожного українця стала буденністю, навіть якщо цей кожен ніколи і слів таких не чув,  зараз в період карантину. Це тому, що  саме      допомогою «ПЛР-аналізу» можна визначити  наявність в організмі  коронавірусу.  Але  ця сама більшість гадки не має, що  це таке. Вам у цьому плані повезло, це для вас програмовий матетріаал.Тому вам потрібно опираючись на надані вам матеріали, та самостійно знайдену в Інеті інформацію розібратися   що це за аналіз? як там все працює? для чого ще застосовують ПЛР? і чи є якісь альтернативні, менш дорогі, трудомісткі і, може бути, більш ефективні методи аналізу?   Та зробити запис в зошит  в сутності цього процесу. Бажаючі можуть створити презентацію на дану тему.Успіхів вам у роботі.


 На даному малюнку ви бачите прилад ПЛР - ампліфікатор, який потрібно мати для того, щоб можна було провести тест на коронавірус.

5.Розширьте свої горизонти, перегляньте на  дозвіллі 2 частини  філиму "Генетичний портрет нації", гарантую, що буде цікаво!!! Дізнаєтесь хто ми і звідки і в цьому вам допоможуть сучасні  молекулярно-генетичні дослідження.







1.  Перегляньте презентацію:

2.Перегляньте відеоурок:

 3.Пройдіть тестування:

 https://naurok.com.ua/test/start/78658

4.Виконайте завдання:

5. Зробіть опорний конспект за матеріалами відповідного параграфа вашого підручника.


Шановні 10- класники, тут ви знайдете ваші матеріали та завдання до дистанційного  уроку



Завдання 1.  

Перегляньте відеоурок: 

Завдання 2.

Ознайомтесь із презентацією:

://naurok.com.ua/prezentaciya-organizaciya-spadkovogo-materialu-eukariotichno-klitini-ta-yogo-realizaciya-106466.html

Завдання 3.

 Пройдіть тестування:

https://naurok.com.ua/test/organizaciya-spadkovogo-materialu-eukariotichno-klitini-35835.html

Завдання 4.

   Опрацювавши текст, запишіть його   в зошит:

1. Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація
Генетичний матеріал еукаріотичних клітин являє собою ДНК, яка переважно міститься в хромосомах. Спадкова інформація зберігається у вигляді генетичного коду. Кодуючі послідовності — екзони — перериваються інтронними ділянками, які не беруть участі в синтезі тРНК, рРНК чи пептидів. Ці ділянки видаляються з іРНК під час транскрипції.Організація генетичного матеріалу є такою:
1) Генний рівень — ген є частиною молекули ДНК, створений послідовністю нуклеотидів, і несе інформацію про конкретну ознаку або властивість організму; зміна у структурі гена призводить до зміни відповідної ознаки.
2) Хромосомний рівень — усі гени в клітині об’єднані в групи і розташовані в хромосомах у лінійному порядку; кожна хромосома є унікальною за складом її генів; до складу хромосом входять ДНК, білки-гістони, РНК, полісахариди, ліпіди та йони металів.
3) Геномний рівень — сукупність усіх генів, що міститься у гаплоїдному наборі хромосом.
4) Позаядерний рівень — складають молекули ДНК, що містяться в пластидах та мітохондріях (цитоплазматична спадковість).
Ознаки, що успадковуються цитоплазматично, передаються лише в яйцеклітину, що містить пластиди та мітохондрії.
2. Структурні та регуляторні гени
Вивчаючи механізми функції генів, французькі генетики Ф. Жакоб та Ж. Моно дійшли висновку, що існують структурні та регуляторні гени.
Структурні гени контролюють (кодують) первинну структуру матричних (інформаційних) РНК, а через них — послідовність амінокислот у пептидах, що синтезуються. Інша група структурних генів визначають послідовність нуклеотидів у полінуклеотидних ланцюгах рРНК та тРНК. Тобто структурні гени відповідають за передачу генетичного коду від одного покоління клітин до іншого, а також керують синтезом білків.
Регуляторні гени контролюють синтез специфічних речовин — білків, що зв’язують ДНК, які регулюють активність структурних генів. Регуляторні гени взаємодіють зі структурними і регулюють усі біохімічні процеси в клітині, допомагаючи їй пристосуватися до змін у навколишньому середовищі (наприклад, до зміни кількості поживних речовин, що до неї потрапляє).
Якщо умови середовища, в якому перебуває клітина, є стабільними, регуляторні гени гальмують структурні якщо ж стан середовища змінюється, структурні гени активуються і сприяють адаптації клітини до нових умов.
3. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині
1) Регуляція активності генів на генному рівні:
• модифікація ДНК (заміна «звичайних» нітратних основ аденіну, гуаніну, цитозину та тіміну на «рідкісні» — метил-цитозин або метил-гуанін);
• збільшення об’єму ДНК в клітині за рахунок вибіркового копіювання окремих генів (наприклад, генів рРНК) або за рахунок утворення політенних хромосом;
• сплайсінг ДНК (процес «вирізання» новосинтезованої і РНК під час процесингу РНК);
• зміна активності цілих хромосом.
2) Регуляція активності генів на рівні транскрипції: шляхом регуляції транскрипції іРНК.
3) Регуляція активності генів на післятранскрипційному рівні: сплайсинг іРНК.
4) Регуляція активності генів на рівні трансляції: зумовлена різною активністю різних типів іРНК.
5) Регуляція експресії генів на рівні післятрансляційної модифікації білків: фосфорилюванням, ацетилюванням, розщепленням вихідного поліпептид- ного ланцюга на більш дрібні фрагменти тощо.

                                   Завдання 5

Встанвіть звязок між поняттями.Оформіть його у вигляді з поясненя і запишіть у зошит.



Підсумкова контрольна робота  №1  з  курсу «Екологія та Біологія»

10 клас 2019 р.
І рівень ( 0.25 б.)
Вибрати  одну правильну відповідь:

1. В широкому розумінні  «генетичичне біорорізноманітя» це :
а)це різноманітність видів в біосфері ; б)різноманітність  популяцій у  виді; в)різноманітність популяцій  в   екосистемі.

2. Термін «біорізноманіття» вперше застосував :
 А) Вернадський;  б)  Т. де Шарден; в) Е.Вілсон;

3.Біологічна наука , що вивчає різноманіття  живих організмів це:
А) екологія; б) біоцинологія; в)систематика.

4.Який з видових критеріїв передбачає вивчення адаптацій організмів до умов існування:
а) етологічний; б) географічний;  в)екологічний.

5.Найвищою сучасною таксономічною одиницею  біорізноманіття є:
а)царство; б)імперія; в) домен.

6. Види ендеміки це  види, що мають:
а)бмежений ареал; б)  виживші стародавні види; в) зустрічаються тільки в якомусь певному місці.   

7.Пережитки флори і фауни минулих геологічних епох це:
а) релікти б) ендеміки; в)рідкісні.

8.Вся різноманітність  генетичних наборів біорізноманітності це:
а) генотип; б)генофонд; в)гіногенез.

9.Людина належить до супергрупи:
а) Опістоконти; б)Ескавати; в) Діафоретики.

10.   Загальною рисою  представників якого царства є вегетативне тіло- талом занурене   в субстрат з  спороносними  органами винесеними за його межі:
А) Рослин; б) Грибів; г)Бактерій.

11.Загальною рисою якого класу  є судинні рослини, з вічнозелени листям  у вигляді  голок, насіння яких розвивається в шишках:
а)хвойні; б) гінгові; в) саговники.

12.Загальною рисою якого класу  є розвиток ембріона в матці,живонародження і вигодовуавання  потомства молоком:  
а )плазуни;  б) ссавці; в) птахи.

ІІ рівень (1 б.)
Завдання на встановлення відповідності:

1. Встановіть відповідність між  відділами  нижчих спорових рослин і особливостями  та способами  чергування їх статевого і нестатевого поколіь.




2.Встановіть відповідність між  супергрупами сучасної системи органічного світу та організмами до яких вони належать:



3. Встановіть відповідність між  критеріями виду та предметом їх вивчення:



 ІІІ рівень (1.5 б.)


Завдання на розпізнавання:

1       
1.Розпізнайте й назвіть рослини Червоної книги України:


2.Розпізнайте й назвіть  тварини Червоної книги України:


ІV рівень (3 б.)

Завдання відкритого типу:


      За приблизними оцінками сучасних  вчених археобактерії становлять близько 20% біомаси Біосфери.   

Дайте відповідь на питання :

а)Яке значення для науки мало  їх відкриття?

б)Яку роль вони відіграють в природі і житті людини?
   






/>
Біологія клітини


Тестовий  контроль знань з теми 


« Біологічно- активні речовини"


1.Біокординаційні сполуки, що виділяються ендокринними залозами:
а) вітаміни; б) гормони;  в) ферменти; г) антибыотики.
2.До жіночих статевих гормонів відносяться:
а ) андрогени; б) кортикостерон ; в) естрогени; г) адреналін.
 3. Тироксин, адреналін, нарадреналін є:
а) нейромедиаторами;  б) гормонами; в) вітамінами г) ферментами.
4 . Вкажіть речовину, яка не є гормоном:
а) інсулін;  б) адреналін;  в) трийодтиронін;  г) трипсин;
5 . Термін «вітамін» відображає початкове помилкове уявлення про те, що всі подібні речовини містять елемент:
а) вуглець б) водень в) азот г) кисень
6 . Цинга, рахіт, куряча сліпота - назви хвороб, викликаних:
а) недостатнім або надлишковим надходженням в кров гормонів;
б) авітаминозами; в) відсутністю ферментів ;  г) мікроорганізмами
7.Попередником вітаміну А є:
а)ксантофіл; б)каротин; г)антоціан; д)лютеїн.
 8.У клініці нервових хвороб традиційне використання вітамінів групи:
a)В ;  б)А; в) С; г) D.
9.Травні ферменти належать до:
а) екскретів;  б) секретів; в) інкретів; г) рекретів.
 10.До групи репродуктивних екзометаболітів належать  :
а)фітонциди; б) феромони; в) антибіотики; г) глікозиди.
11.Низькомолекулярні органічні речовини, що виробляються рослинами і мають регуляторні функції це:
а)антибіотики; б)фітонциди; в)  вітаміни; г)фітогормони.
12. Ауксини активують:
а)ріст кореневої системи; б)ріст стебла; в) опадання листя ; в)ріст плодів.
13.  До антибіотиків відносячться біологічні виділення:
а) рослин; б) грибів; в) тварин; д)водоростей.
14.Продукти обміну рослинних клітин, що мають пошкоджувальний, або смертельний вплив на  живі організми:
  а)антибіотики; б) фітонциди; в)  вітаміни; г)глікозиди .
15. До фітонцидів належать:
а)тестостерон), б) аліцин; в) кофеїн; г) нікотин.
16. До   тваринних  алкалоїдів належить:
А) морфін; б) буфотенін; в)теобромін;,г) нікотин.
17. Біологічно активні   рослинні речовини, що найбільш відомі по своїй дії на серце відносяться до групи:
а) пігментів; в) антибіотиків; в) алкалоїдів; г)  глікозидів
18. Медіатором  нервової системи є ;
а) інсулін; б)  амілаза; г)адреналін; д) меланін.
19. НАД,  ФАд, Ко А, АТФ відносяться до групи:
а) ферментів;б) фітонутрієнтів; в) коферментів; г) апоферментів.
20. Цитохроми це перенощики:
а)  іонів водню;  б) ацетильної групи; в) кисню; г) електронів.
21. Хлорофіл, гемоглобін,   каротин це речовини , що відносяться до:
А) пігментів; б) перенощиків кисню; в)  ферментів; г) антиоксидантів.
22.  Енергію в клітинах переносить:
А) а)ФАД,; б) НАД;  в)БАД;   г)АТФ.
23. До фітонутрієнтів, що мають потужну антиоксидантну группу належать:
А)  меланін, б)лікопін; в) хлорофіл; г) гемоглобін.
24.Біологічно активні речовини, що використовуються  з метою лікування та запобігання хворобам:


А) вітаміни; б) гомони;  в)ліки; д) ферменти.
















 Узагальнюючий контроль знань з теми «Молекуляр рівень життя: білки і нуклеїнові кислоти»
  (Вставити пропущені слова )
1. Білки с кладаються з _____________________________.
2.  Мономери в білка зв’язані між собою_____________ звязком  .
3.Кожен мономер білка містить мінімум дві функціональнігрупи: ____________ і_________________.
4. Білки   містять______________ різних   амінокислот.
 5.По своїй  хімічній природі амінокислоти   мають_____________властивості .
 6.  Який вчений вперерше експериментально  розшифрував склад білків_________________________.
7. Який вчений розшифрував структуру інсуліну_______________________________________________.
8. Пептидний зв'язок - це зв'язок між  ____________однієї амінокислоти і атомом ________іншої амінокислоти .
 9. Пептиди поділяють на ______________________________і ________________________________.  
10. Розрізняють _________білки і ________________, що містять небілкову частину.
11. Первинна структура білка - ___________ ланцюжок, з'єднаних між собою____________ що утримується_________зв'язками.
12. Вторинна структура - _______________________, або _________________.
13. Кератин має ________________ структуру а  фіброїн ___________________.
 14. Дисульфідні зв'язки утримують _____________ структуру білка, яка являє собою_________.
 15. Гемоглобін - білок  що відноситься до групи_______ і  має_________ структуру , яка складається з 4-х  білкових ланцюгів і  ______.
16. Денатурація – це__________,оборотна денатурація називається _______, а необоротна______.
17. Білки- ___________входять до складу клітинних мембран, виконуючи__________функцію.
18. Каталізаторами  є        білки ____________________.
19. Скоротливі білки  це_____________ і__________________.
20. В курячому  яйці є два білки_______і______________  Це приклад __________функції білків .
21. Приклад транспортної функції білків __________________________________.
22 .Захисні білки це___________, а регуляторну ні___________.
23. Іфбрилярні білки мають___________структуру, а білки молекули яких мають кулясту форму називаються______________.
24.Сигнальна функція полягає в  тому, що___________________________________________.
25. При окисленні 1 г білка виділяється ______ кДж енергії,це приклад___________функції.
26. Мономери нуклеїнових кислот - ________________________________.

27. ДНК містить вуглевод _________________________, а РНК - ____________.
28. Кожен нуклеотид складається з __________,_____________І __________________________.
29. Азотистих основ________,це : ___________________ _____________.
30.  По структурі  молекула ДНК  це_____________________________  .
31. Структуру молеки ДНК розшифрували_________________________.
32. Азотисті основи розташовані відповідно до принципу__________________________.
33. Між  азотистими  основами  виникають________  зв'язки.
 34. Кількість гуанових нуклеотидів дорівнює кількості    _____,  а кількість ____ дорівнює кількості  _______.Ця закономірність називається_____________.
35.Нуклеотиди РНК складаються з _____,_________ і__________.
36.Виділяють три типи РНК: __________, ___________, ___________.
37. АТФ - нуклеотид, що складається з __________, ____________і___________.
38. Зв'язок між залишками фосфорної кислоти в молекулі АТФ називається____ це  універсальний джерело ____________.
39. Реакція подвоєння молекули ДНК   називається__________, в її основі лежить хімічна реакція_______ синтезу.
40.  Ділянка молекули ДНК, в якій закодована інформація про якийсь один білок називається_________________________.



Лабораторна робота : «Вивчення властивостей ферментів на прикладі ферменту пероксидази»





Мета: дослідити властивості ферментів , як біологічних каталізаторів.
 Обладнання й матеріали: невеликі кубики сирої та вареної картоплі,  піпетка, пероксид   гідрогену.
                                                 Хід роботи    
  1. Візьміть  шматочок сирої картоплі  і крапніть на нього кілька крапель пероксиду гідрогену. Опішіть  спостереження.
2.Візьміть  шматочок  вареної  картоплі  і крапніть на нього кілька крапель пероксиду гідрогену. Опішіть  спостереження.
3.Зробіть висновок, у якому вкажіть результати спостереження,  врахувавши, що фермент  пероксидаза,  який  міститься в клітинах картоплі  розкладає  пероксид  на воду й кисень, який виділяється у вигляді   пухирців газу.
 Взаємодія відбувається за рівнянням реакції:

  
 
        
 Ферменти
Made with Padlet


Узагальнюючий контроль знань з теми:         «Молекулярний рівень життя:вуглеводи ы лыпыди»
                                    (Вставити пропущені слова )
 1.Термін «біологія» для позначення науки про життя однимз перших запропонував німецький учений Теодор_______.
2.В результаті поділу біологічних наук з ботаніки виділилися  _______ - наука про гриби,бріологія - наука про  _______.
3.Біохімія і біофізика виникли в результаті __________ наук.
4.Вчені-селекціонери виводять нові сорти рослин і породи тварин, спираючись на дослідження вчених- ________.
5.Біотехнологія - це новітній напрям  _________виробництва.
6.Найважливіші методи вивчення в біології: спостереження,  ________,порівняння.
7.Властивості живого:
1. Схожий хімічний_______.2. Єдиний принцип_______.
3. Обмін речовин.4. Подразливість.
8.Властивості живого:
5 Ріст і  _______.6. Розмноження (безстатеве і_______). 7. Спадковість і______.  
9.Властивості живого:
8. Живі організми пристосованідо певного________ проживання.
9.  _________ (discretus).
10.На молекулярному рівні вивчають  будову і взаємодію
молекул хімічних _______в живих організмах.
11.Взаємодія клітинних органоїдів вивчають на  _________ рівні.
 12.Іфузорію-туфельку вивчають на клітинному і  ________рівні. На популяційно-видовому рівні вивчають  _________популяцій і виду в цілому (чисельність, народжуваність, смертність і так далі).
13.За популяції видовим слідують екосистемний і _______ рівні.
14.Полімери - це високомолекулярні органічні речовини,
що складаються з повторюваних залишків -  ________.
15.Загальна формула вуглеводів - __________
16.Функціональні групи органічних речовин:______ - гідроксильна, карбонильная - СО,  -СООН - карбоксильная, __________- NH2.
17.Формула глюкози:  ____________
18.Моносахариди поділяють на пентози (_________і дезоксирибоза)
і  _________ (глюкоза, фруктоза ).
19.Вуглеводи поділяються на моносахариди, олігосахариди і____________.
20.До найважливіших дисахаридів відносяться:_____,мальтоза і лактоза.
21.Хітин, целюлоза, глікоген відносяться до___________.
22. Полісахариди,що виконують захист клітини -  ________ і  хітин.
23.Крохмаль і  _______ – запасаючі  по лісахариди.
24.Функції полісахаридів: захисна (целюлоза і  _______),
енергетична (глюкоза), запасаються ( _______ і  глікоген).
25.Фосфоліпід = залишок _______+ залишки вищих карбонових кислот + залишок фосфорної кислоти.
26.Воски в своєму складі  замість трьохатомного спитру   ________ містять одноатомні високомолекулярні спирти.
27. Стероїди не містять карбонових  _________.
28.Жир = гліцерин + вищі_________.
29.Жири з насиченими і довгими залишками карбонових кислот
мають ______температуру плавлення, а з ненасиченими і короткими ______.


30.  Функції ліпідів: енергетична (жири),запас води ( _______), структурна (фосфоліпіди, ліпопротеїни,_______), захисна (жири,_______), теплоізоляційний (жири),    регуляторна (стероїди).

















Немає коментарів:

Дописати коментар